RÖPORTAJLAR

Mehmet Dinçerler

Mehmet Dinçerler Genç Dinçerler, Gloria Jean’s Coffee’yi markanın faaliyette olduğu 42 ülke içinde yıldız yaptı. Sadece Avustralya’da 450’den fazla şubesi olan markayı ayağa kaldıran Dinçerler, Türkiye’yi bölge ülkelere eğitim verir hale getirdi. Global merkez artık bölgede büyümenin sırrını soran iş ortaklarına “Türkiye’ye gidin, onlar ne yapıyorsa siz de onu yapın” diyor. Gloria Jean’s’in Türkiye CEO’su Mehmet Dinçerler ile kahveyi ve gelecek planlarını konuştuk.

Gloria Jean’s denilince aklımıza ilk gelen şey, tam Türkiye pazarından çekiliyor derken bir anda geri dönmesi ve tabiri caizse küllerinden yeniden doğması. Bizimle Gloria Jean’s in Türkiye’de şubelerini azaltması ve sonrasında sizinle yolunun kesişip tekrar büyüme başlaması sürecini paylaşabilir misiniz?
Bundan yaklaşık 6 yıl önce kendime global bir şirkette, Türkiye’de veya yurt dışında neler yapabilirim diye sormaya başladım ve bazı ülkeleri kendime rota edindim. Bir süre o ülkelerde vakit geçirdim ve anladığım şey dünyada çok fazla kahve tüketicisi var ama bizim ülkemizde buna nazaran çok daha az kahve tüketimi var. Her zaman olduğu gibi dünyada trend olan bir şey bizim ülkemizde de popüler olmaya hazırdı. O sırada Gloria Jeans Coffees yöneticileri ile irtibata geçtik. Akabinde Türkiye operasyonu ile sıkıntılarını dile getirdiler, bizde Türkiye’de bunu yapabilecek birikimimiz ve donanımımız olduğunu söyledik. Onların istedikleri doneleri, onlara ilettik 8 ay gibi bir süre bu görüşmeler sürdü o sırada GJC her gecen gün eriyordu. Maalesef bunu herkesle birlikte izledik. 2012 yılının haziran ayında kolları sıvadık ve bu işe başladık, eylül ayında ilk mağazamızı açtık ve bu serüven her gün daha da yükseğe devam etti çok şükür.

Gloria Jean’s denilince aklımıza ilk gelen şey, tam Türkiye pazarından çekiliyor derken bir anda geri dönmesi ve tabiri caizse küllerinden yeniden doğması. Bizimle Gloria Jean’s in Türkiye’de şubelerini azaltması ve sonrasında sizinle yolunun kesişip tekrar büyüme başlaması sürecini paylaşabilir misiniz?
Evet riskliydi ama ticaret bir kumardır ve ne kadar riske girerseniz kazancı o kadar yüksek olur.

Aslında Gloria Jean’s konsept ve tarz olarak hemen hemen eskisiyle aynı fakat şimdi pazarda çok daha büyük bir başarıya sahip. Herşey bu kadar aynı kalırken markayı nasıl çok daha başarılı bir marka haline getirdiniz? Daha önce Türkiye pazarında yapılmayan neleri yaptınız?
Bence yeterince hakim değilsiniz konsepte ve içeriklere. Eskiden bugüne değişen çok şey var; gerek tasarımlar olsun gerek yiyecek skalası olsun çok fazla revizyon yaptık. Bu noktaya gelene kadar çok deneme yaptık. Bunun yanı sıra biz bu işi zaten uzun yıllardır yapıyoruz ve Türk insanının dilinden anlıyoruz, lezzetlerine veya nerde nasıl konforlu olacağına hakimiz, bizi farklılaştıran bu oldu.

Mehmet Dinçerler adıda Gloria Jeans ile birlikte büyüdü. Bu durum Türkiye’de çok fazla rastladığımız bir şey değil aslında, muadili bir çok firmanın Ceo’larını, yönetim kurulu başkanlarını tanımıyoruz fakat hepimiz Gloria Jean’s i duyunca Mehmet Dinçerler geliyor gözümüzün önüne. Oldukça hassa bir denge bu, markanın adının ve sizin adınızın birbirinin önüne geçmeyerek büyümesi, özenli ve büyük bir başarı. Eminim okuyucularımız bu başarınızın sırlarını merak ediyorlardır.
Ben her zaman yönetici adaylarına veya girişimcilere şunu söylerim ‘ancak işiniz hayatınız olursa başarılı olabilirsiniz.’ Ben bunu yapmaya çalıştım. Biraz sosyal medyanın da etkisi oldu tabi ki. Sanırım alışıla gelen CEO’lardan biraz daha farklı bir tarzım var. Yaşımın da genç olmasının bunu tetiklediğini düşünüyorum. Bu hoşuma gidiyor çünkü bir emek var işin içinde bunun karşılığında ismimin emeğimle anılması bir ödül bence.

Yine aynı şekilde köklü ve tanınan bir aileden geliyorsunuz ama bugun aileniz işleriyle değil kendi yaptığınız işle biliniyorsunuz. Mehmet Dinçerler tek başına bir marka haline geldi, çok genç bir yaşta böylesi bir başarıyı nasıl sağladınız?
Erken yaşta yolumu kendi irademle çizmiş olmamın bu durumu sağladığını düşünüyorum. Ailemin varlığı beni her zaman desteklemiştir ama onların kanatlarının altında olmaktansa her şeye yeni baştan başlamak istedim. Gün geldiğinde ailemin adıyla anılmaktansa ailem benim adımla anılsın istedim. Eğer 23 yaşında bu kararı verip riske girmemiş olsaydım, belki çok daha konforlu ve rahat bir hayat yaşıyor olacaktım ama ismimin değeri soy ismimden daha değerli olmayacaktı. Allah yardım etti ve çok güzel bir ekiple güzel işler başardık. Bence nasıl başardınız sorusunun cevabı bu; çok çalıştım ama Allah’ın izni olmasaydı ve güzel insanlarla birlikte bu yola çıkmış olmasaydım her şey bir hiç olurdu.

Gloria Jean’s Coffees uluslararası bir marka dünyanın pek çok ülkesinde faaliyet gösteriyor. Türkiye Gloria Jeans in diğer bölgelerle karşılaştırdığımızda bize neler söyleyebilirsiniz?
2014-2015 yıllarında 42 ülke arasından en hızlı gelişen master franchise ödülünü aldık. Biz onlar için çok önemliyiz. Türkiye hem jeopolitik nokta olarak çok önemli hem de DNC GRUP onlar için çok önemli çünkü onlarda cabalarımızın farkındalar.

Kahve sektörü Türkiye’de giderek büyüyen bir sektör özellikle son zamanlarda üçüncü nesil kahvecilerin artmasıyla kahveciler bir anda hayatımızda eskisinden daha büyük bir yer tutmaya başladı. Kahvenin bu hızlı yükselişini neye bağlıyorsunuz?
Bu benim için sürpriz olmadı, dediğim gibi ben bunu 6 yıl önce görmüştüm ve bu yüzden yatırımlarımızı bu sektöre yaptık.

Üçüncü nesil butik kahveciler her geçen gün artıyor ve bu kahvecileri yakından takip eden bir kitle var. Butik kahve şirketleriyle büyük kurumsal kahve şirketlerini karşılaştırırsanız bize neler söylersiniz? Sizce iki farklı hedef kitlesi mi? Kahve severler benzer tat ve deneyimleri bulabilirler mi?
Üçüncü Nesil kahveciler çok hoşuma gidiyor, işini hakkıyla yapan herkes benim gözümde çok kıymetli ama dediğim gibi global olup, çok şubeli olup, gurme kahve lezzetini sunabilmek en önemlisi işte biz bunu yapıyoruz. Bizi hepsinden ayıranda bu. Ben ikisinin farklı kitlesi olduğunu düşünmüyorum, kahve içerlerin illaki favorisi vardır ama ulaşabildiği yerden veya keyif aldığı her ortamda, bulduğu her yerde kahve tüketirler bence.

Mehmet Dinçerler yaptığı hayır işleriylede bilininen bir işadımı, yanılmıyorsam 2015 yılında “Gönlü zengin 50 iş insanı” listesinde en genç isim olarak yer almıştınız. Bu konuya değinmek istiyorum biraz. Özellikle destek verdiğiniz projeler veya yardım kurumları var mı? Daha çok hangi konularla ilgileniyorsunuz? Sosyal medya hesaplarınıza bakınca çocuklarla ilgili konulara daha çok ilginiz olduğunu düşündüm ben...
Evet böyle bir sonuç çıkmıştı benim içinde bir gurur kaynağı olmuştu adımın o listede olması. İrili ufaklı çalışmalarımız oluyor, gerek bazı kurumlarla gerek bireysel olarak. Çocukları çok seviyorum ve Allah’ın izniyle bütün dünya çocuklarına el uzatmak istiyorum imkanım el verdikçe elim uzandıkça buna her geçen gün katlayarak devam edeceğim.

Gloria Jeans Coffees’in Türkiye’de Pazar payı nedir? Ve Türkiye’de bu pazarın geleceği ile ilgili neler düşünüyorsunuz?
Pazar payı ile ilgili bir rakam veremem açıkçası, benim için pazar payı algıda ve ulaşılabilirliktedir. O yüzden 22 tane şehirde şubelerimiz mevcut, bu rakamla Turkiye’de en çok şehirde olan global kahve markasıyız. Benim için pazar payının anlamı budur çünkü İstanbul'da yaşayan bir vatandaş hangi kalitede hizmet alıyorsa Van'daki vatandaşında bu hizmeti almak hakki.

Gloria Jean’s Coffees Turkiye’nin gelecek planları nelerdir?
Girmediğimiz pazarlara girmek istiyoruz, 2018 yılında en az 10 şehire daha girip, 30 şube açmayı hedefliyoruz 2018 yılının sonuna kadar kısa vadeli planimiz bu.

Grup Dnc gıda olarak ilerde yapmayı düşündüğünüz başka yatırım planları var mı?
Evet yine gıda sektöründe farklı yatırımlar düşünüyoruz, şu an görüştüğümüz başka global şirketlerde var. Aynı zamanda yeni konseptlerde var proje aşamasında.

Grup Dnc gıda olarak ilerde yapmayı düşündüğünüz başka yatırım planları var mı?
Evet yine gıda sektöründe farklı yatırımlar düşünüyoruz, şu an görüştüğümüz başka global şirketlerde var. Aynı zamanda yeni konseptlerde var proje aşamasında.

Tüm Röportajlar