RÖPORTAJLAR

HALİL İBRAHİM CİNGİSİZ

HALİL İBRAHİM CİNGİSİZ

-         İbrahim bey, öncelikle sizi biraz tanıyabilir miyiz?

 

1981 Gaziantep doğumluyum. Evli ve iki çocuk babasıyım. Bir gün yönetim kurulunda yer almak istediğim Galatasaray taraftarıyım. İlk ve orta öğrenimimi Gaziantep’te tamamladıktan sonra ailemin de teşvikiyle dil eğitimi almak üzere İngiltere’de Leeds Üniversitesi’ne gittim. Ardından Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi’nden mezun oldum.

 

-         Tekstilden halıcılık sektörüne uzanan aslında uzun bir geçmişiniz bulunuyor. Halıcılık sektörüne girmeye nasıl karar verdiniz?

 

Ailemiz, 1960’lardan bu yana tekstil sektöründe faaliyet göstermektedir. Zaten halı sektörüne çok da uzak olmaya iş kollarında bu tarihlerden itibaren geleneğe dönüşmüş bir tecrübemiz bulunmaktaydı. Kilim, jüt, battaniye ipliği ve bunlardan mamül ürünlere dair tecrübemizi benzer bir iş kolu olan halıcılığa aktarmaya karar verdik. Bu bağlamda da halı sektörüne giriş yaptık.

 

-         Halıcılar, 2020 yılına hızlı bir giriş yaptılar. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 21’lik bir artış var ve yıl sonunda hedef 3 milyar dolar ihracat. Aynı zamanda 180 ülkeye ihracat gerçekleştiriliyor. Sektör, bu hedefleri tutturabilir mi? Bu sene hangi pazarlar ağırlık kazanacak? Koza Halı bu anlamda nasıl bir yol planı çiziyor kendisine?

 

İnternet kullanımın da yaygınlığı ve ticari verinin kolay ulaşılabilir bir hale gelmesi, hedef pazar ihtiyaç ve satın alma alışkanlıklarının daha net anlaşılmasıyla, bölgesel taleplere uygun ve fizibilitesi olan ürünlerin geliştirilmesi kolay hale geldi ve bu bağlamda hedef pazarlardaki ihtiyaca daha net cevap verilebilmesi sayesinde belirttiğiniz miktarlar oldukça ulaşılabilir hedefler. Özellikle bu sene Uzakdoğu pazarlarının öne çıkacağını düşünüyoruz. Bu sebeple bu bölgedeki halı trendlerini, müşteri beklentilerini incelemeye aldık. Buna ek olarak G. Amerika’da benzer bir gelişme bekliyoruz ve aynı çalışmaları bu bölgede de yürütmeyi planlıyoruz.

 

-         Yaklaşık 10 sene önce halıcılık sektörünün Avrupa’da hakimiyeti vardı. Durum şu an nedir? Hangi pazarlarda hakimiyetimiz daha fazla? Keza aynı dönemde halı ihracatının yüzde 70’ini Gaziantep gerçekleştiriyordu. Şimdiki durumu yorumlayabilir misiniz?

 

Geçtiğimiz 10 yılda halı sektörü, tekstil sektörünün zorluğu ve iş gücüne olan bağımlılığı sebebiyle görece yaşlı nüfusa sahip Avrupa’dan Ortadoğu’ya kayma eğilimi gösterdi. Bugün bu coğrafyada sektörün başkenti konumunda Gaziantep bulunuyor. Buna ek olarak, Mısır önemli bir oyuncu olarak ön plana çıktı. Ayrıca Hindistan tuft halı sektöründe söz sahibi ve Türkmenistan, Pakistan gibi sektöre giriş yapmaya başlayan ülkeler de mevcut.

 

-         Kaç ülkeye ihracat gerçekleştiriyorsunuz? İhracat yaptığınız ülkelere baktığınız zaman hangi ülke insanı ne tarz halılar tercih ediyorlar?

 

An itibariyle 50’yi aşkın ülkeye ürünlerimizi ihraç ediyoruz. Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa’da sisal halı ön plandayken, genel olarak Ortadoğu pazarları havlı halı olarak bildiğimiz gruptan ürünleri tercih ediyor.

 

 

-         Bu senenin trendlerinde neler var? Ve yıllar içerisinde tüketicilerin beğenileri nasıl değişti?

 

Bu senenin trendleri arasında sisal ve havlı bileşiminden oluşan hibrit ürünler mevcut. Ek olarak havlı halılarda da daha ince yapıda halılar ilgi görmekte. Müşteri tercihleri bildiğimiz klasik desenlerden daha modern, soyut desenlere kayma eğilimi gösterdi.

 

-         Evlerin küçülmesinden sektörünüz nasıl etkilendi?

 

Yaşam alanında halı kullanımı oranı düşse de, halı sadece evde kullanılan bir tekstil ürünü kimliğinden uzaklaştı. Ofisler, toplantı salonları hatta açık alanlarda kullanılmaya da başladığı için sadece evlerin küçülmesinden sektörün olumsuz etkilendiğini söylemek doğru olmaz diye düşünüyorum.

 

-         Sektöre kazandırdığınız ilkler bulunuyor mu?

 

ARGE, KOZA için işin olmazsa olmazı ve kurumsal kimliğimizin en önemli parçalarından. Az önce bahsettiğim hibrit halılar buna iyi bir örnektir sanırım.  2010 yılından itibaren bölgemizdeki ilk outdoor halıyı, Polyester iplikten Shaggy tarzı halıyı KOZA olarak ürettik. Yine pelüş üzerine yapay deri uygulamalı halılar da bir başka inovasyonumuz olarak envanterimize eklendi.

 

-         Aynı zamanda halı satışı gerçekleştirdiğiniz ayrı bir online satış siteniz de bulunuyor. Sektörün e-ticaret karnesi nasıl? Halı sektörü bu pazardan pay alabilir mi?

 

Satın alma alışkanlıklarının internet kullanımı paralelinde gelişmesine bağlı olarak halı da bu satış mecrasında yerini almak zorundaydı. Yeniliğe verdiğimiz önem sebebiyle müşteri yönelimlerini etüt ederek biz de bu alanda var olmamız gerektiğine karar verdik ve bu bağlamda çevrimiçi satış mecramızı kurduk. Bugün Türkiye ve yurtdışında ileri gelen satış sitelerindeki mevcudiyetimize ek olarak kendi sitemizde de ürünlerimizin tüketiciye doğrudan satışı alanında da faaliyet gösteriyoruz. Halı en nihayetinde dokusu ile ön plana çıkan bir ürün, dolayısıyla sadece görselleri ile satışı diğer mamüllere oranla zor, yine de çevrimiçi satışının daha yaygınlaşacağı kanısındayız.

 

-         Yeni döneme ait yeni yatırım planlarınız bulunuyor mu?

 

Yeni dönemde, artan taleplere karşılık verebilmek için makine parkurumuzda iyileştirme ve genişletme amaçlı dokuma tezgahı yatırımları planlıyoruz. Ek olarak iş akışımızın optimizasyonu için yazılım güncelleme konusunda uzmanlarla görüşmekteyiz. Ayrıca şu an üretmekte olduğumuz geri dönüştürülmüş pamuktan üretilen çevre dostu halı grubumuzu geri dönüştürülmüş polimerden mamül ürünlerle genişletme çalışmalarımız sürüyor, 2020 içinde ARGE’sini tamamlayıp, pazara sunmayı umuyoruz.

 

 

-         Sizden sonra koltuğu devralacak yöneticilere nasıl bir tavsiyede bulunmak istersiniz?

 

Şirket geleneklerimize bağlı kalarak her zaman sektör trendlerini üstüne ekleyerek takipte bulundurmaları ve markamızın sürdürülebilirliğinin kaliteye verdiğimiz önemden geçtiğini unutmamaları zaten her daim gelecek yöneticilerimize hatırlatılıyor.

 

-         İş dışında ilgilendiğiniz özel şeyler var mı? ( spor, koleksiyonerlik vs )

 

Başta da belirttiğim gibi, Galatasaray taraftarıyım, buna ek olarak basketbol, zevk aldığımız bir şirket aktivitesi olarak her hafta düzenli maçlarını düzenlediğimiz ayrı bir ilgi alanım. Bir tespih koleksiyonum var.

 

-         Son olarak BossLife okurlarına neler söylemek istersiniz?

 

Ülkemiz iş dünyasının ve genç girişimcilerinin keyifle marka hikayelerini okuduğu bir dergi. Gaziantep gibi Anadolu’da ki her sanayicinin içerisinde olması gereken bu dergi ekibine öncelikle teşekkür ediyor, sağlık ve esenlikler diliyorum.

 


HALİL İBRAHİM CİNGİSİZ HALİL İBRAHİM CİNGİSİZ HALİL İBRAHİM CİNGİSİZ
Tüm Röportajlar